linkedin
Life & Living

Zet jezelf professioneel op de kaart met LinkedIn

donderdag, 11 mei 2023
Op LinkedIn kun je laten zien wat je kunt en wat je doet. Omdat je op zoek bent naar een nieuwe baan, meer klanten naar je bedrijf wilt trekken of om nieuwe opdrachten te krijgen. LinkedIn is een slimme, goedkope en effectieve manier om jezelf professioneel op de kaart te zetten. Het platform voor professionals heeft wereldwijd meer dan vijfhonderd miljoen leden. Hoe zorg je ervoor dat je eruit springt?


Wat is LinkedIn
LinkedIn is een social media platform gericht op professionals. Het platform wil professionals over de hele wereld bij elkaar brengen zodat ze productiever en succesvoller zijn, en noemt zich het 'grootste professionele netwerk ter wereld'.

Via LinkedIn maak je jezelf zichtbaar, je deelt je portfolio en / of breidt je netwerk uit. Jouw online cv en visitekaartje. Je gebruikt het platform bijvoorbeeld voor het zoeken naar een nieuwe (of betere) baan, maar ook voor het onderhouden van contacten binnen je netwerk van collega's en klanten. Met LinkedIn kun jij je profileren als expert op een bepaald gebied en daarmee de kans op een baan vergroten.

Er zijn twee soorten pagina's op LinkedIn: persoonlijke en zakelijke pagina's. Een persoonlijke pagina wordt gebruikt om een baan of stage te vinden of je (professionele) mening te delen over bepaalde onderwerpen. Zakelijke pagina's worden gebruikt om klanten te werven, contact met klanten te onderhouden en om nieuw personeel te vinden.


Persoonlijke pagina’s op LinkedIn
Heb je een account aangemaakt en wil je de mogelijkheden van LinkedIn ontdekken? Een paar tips voor het starten met LinkedIn.

Vul je profiel in. Doe dat zo volledig mogelijk. Daar horen in ieder geval de volgende dingen bij:
• Een profielfoto. Daar sta je goed en representatief op, niet samen met anderen.
• Je opleidingen. Je kunt er voor kiezen alleen relevante opleidingen te noemen, of alle opleidingen en cursussen.
• Je werkervaring. Dat mag ook vrijwilligerswerk zijn en werk dat niets te maken heeft met het type werk dat je zoekt.
• Een korte functie omschrijving. Wat doe je al en waar ben je naar op zoek?

LinkedIn loodst je door de stappen heen tijdens het invullen. Je ziet ook een meter die aangeeft hoe sterk jouw profiel is. Des te meer velden je invult en informatie je geeft, des te sterker je profiel. En hoe sterker je profiel, des te groter de kans dat mensen contact met je opnemen voor een baan, een opdracht of een samenwerking.

Start met het opbouwen van je netwerk. Begin met de mensen die je al kent. Collega's, familie, vrienden, misschien ken je nog mensen van je studie of opleiding. Nodig iedereen uit, ook als ze niets te maken hebben met jouw werkveld. Mensen die je niet kent uitnodigen op LinkedIn is helemaal niet vreemd. Des te meer mensen er in jouw netwerk zitten, des te groter het bereik van jouw posts.

Plaats posts. Deel je mening over een actueel onderwerp in de branche waarin je werk zoekt, deel feitjes en weetjes over jouw werk of ervaringen die je in de loop van de jaren in het werkveld hebt opgedaan. Wie regelmatig interessante bijdragen plaatst laat zien dat hij of zij een expert is in een bepaald vakgebied en krijgt steeds meer volgers en een breder netwerk. Daarmee word je zichtbaarder en vergroot je de kans op een baan of opdracht. Je kunt in je bijdragen ook mensen of ondernemingen taggen. Het bedrijf of de persoon krijgt een melding en kan jouw bijdrage lezen en deze eventueel delen of er op reageren.

Je kunt ook reageren op bijdragen van anderen. Iedereen kan jouw reactie lezen, waardoor je de aandacht trekt van nieuwe mensen voor je netwerk. Net zoals op alle social media platforms wordt onbeleefd of kwetsend gedrag niet getolereerd, en kan het je volgers kosten. Dat gaat dan weer ten koste van je netwerk.


Zakelijke pagina’s op LinkedIn
Met LinkedIn kunt je ook je onderneming op de kaart zetten. Dat doe je met een bedrijfspagina. Iedereen kan een bedrijfspagina aanmaken, daar heb je geen speciaal abonnement voor nodig. De enige voorwaarde is dat je een persoonlijke LinkedIn pagina hebt en een e-mailadres. Iedereen kan een bedrijfspagina volgen.

Voor het aanmaken van een bedrijfspagina gelden dezelfde stappen als bij het invullen van een persoonlijke pagina. Ook hier loodst LinkedIn je door de stappen. En net als bij een persoonlijke pagina doe je er verstandig aan een zo groot mogelijk netwerk op te bouwen door mensen en ondernemingen te volgen, door berichten te liken en opmerkingen te plaatsen bij bijdragen van anderen.

Posts op een bedrijfspagina hebben meestal een iets commerciëler karakter en zijn er vaak op gericht klanten te informeren, te binden of over te halen iets te kopen of gebruik te maken van de diensten van je bedrijf. Een bedrijfspagina geeft toegang tot paginastatistieken. Daarmee zie je hoe groot de betrokkenheid van je volgers is bij iedere post en welke artikelen meer en minder de aandacht trekken, zodat jij je plaatsingsstrategie kunt bijsturen.

Belangrijk is regelmatig te blijven posten. Dat geldt niet alleen voor een bedrijfspagina, maar ook voor een persoonlijke LinkedIn pagina. Alleen op die manier houd je de aandacht van je volgers vast.

LinkedIn: wat niet doen
Als je LinkedIn gebruikt als professionele tool om jezelf of je bedrijf te profileren, je netwerk uit te breiden en klanten of een baan te vinden, is er een aantal dingen dat je beter niet kunt doen.

Vijf veel gemaakte LinkedIn fouten, en hoe je die voorkomt.

• Een niet-zakelijke profielfoto. Hoe leuk die vakantiefoto ook is, het is geen professionele manier om een eerste indruk te geven. Gebruik een goede portretfoto.
• Geen (correcte) contactgegevens. Als je wilt dat mensen contact met je zoeken voor een baan of een opdracht, moeten ze je weten te vinden.
• De info-tekst (functieomschrijving) ontbreekt. Dit is de tekst die bezoekers van jouw profiel in één oogopslag laat zien wie je bent, wat je doet en wat je talenten zijn. Ontbreekt die tekst dan moeten mensen zoeken, en niet iedereen zal die moeite nemen.
• Je bent niet beleefd. Net zoals in het echte leven wordt vriendelijkheid op prijs gesteld. Hoewel het op internet vaak makkelijk is ongenuanceerd je mening te geven komt dat niet professioneel over. Het je ergens een uitgesproken mening over en strookt die niet met de mening van veel anderen? Breng hem dan genuanceerd of helemaal niet.
• Je kopregel is niet uitgebreid genoeg. Verplaatst je in de ander en bedenk: legt de omschrijving voldoende uit wat ik doe of heeft iemand meer informatie nodig?