Vrouwen geven verjaardagscadeau massaal weg!

woensdag, 19 februari 2020

Onderzoek: vrouwen dol op smoesjes om onder verjaardag uit te komen

Amsterdam, 19 februari 2020 – Volwassen vrouwen tot veertig jaar gebruiken veel vaker een smoesje om onder andermans verjaardag uit te komen dan hun oudere seksegenoten. Ook nemen ze, als ze zelf jarig zijn, vaker afstand van cadeaus die niet in de smaak vallen. Meer dan de helft van deze 18- tot 40-jarigen speelt het geschenk door aan een ander - als cadeau of zomaar - of verkoopt het online. Dat blijkt uit het verjaardagsonderzoek van marktonderzoeksbureau Dynata.

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van RAI Amsterdam. Daar wordt vanaf 22 februari tot en met 1 maart ook een verjaardag gevierd: voor de 75e keer vindt dan de Huishoudbeurs plaats. In de aanloop daarnaartoe is onderzocht hoe Nederlanders hun eigen verjaardag en die van anderen vieren. 1600 mensen zijn ondervraagd, van wie ongeveer de helft vrouwen.

Dankbaarheid

Het overgrote deel van de Nederlandse vrouwen viert haar verjaardag, zo wijst het onderzoek uit. Het percentage dat dit elk jaar doet ligt bij de categorie 18- tot 40-jarigen op 78 procent. Dat is iets hoger dan bij de vrouwen van 40 tot 75 jaar (70 procent). Van deze leeftijdscategorie viert 14 procent de verjaardag nooit.

Josje Smeets, die jarenlange ervaring heeft als docent psychologie aan de Universiteit Maastricht, kijkt niet op van die hoge percentages, ook al duikt ze op haar eigen verjaardag het liefst onder de wol. “Het is een moment van zelfreflectie: even stilstaan bij jezelf en je realiseren: ik ben dankbaar voor mijn leven. Al die aandacht en cadeaus geven je zelfvertrouwen. Bovendien geven ze je een gelukkig gevoel”, aldus de zelfbenoemd gelukspsychologe.

Konijn

Naar iemand anders verjaardagsfeestje toegaan is een heel ander verhaal. Dan komen er vele smoesjes om de hoek kijken om er niet heen te hoeven. Vooral jonge vrouwen halen er van alles bij. 64 procent verzint minimaal een keer per jaar een excuus om eronderuit te komen. Moeten werken is een veelgebruikt leugentje om bestwil. Anderen komen met veel originelere smoesjes. Die gaan van ‘mijn konijn is in de oven geklommen’ en ‘mijn kind heeft de autosleutels kwijt gemaakt’ tot ‘ik ben in slaap gevallen’ en ‘het was toch volgende week? Je viert het noooooit voordat je echt jarig bent’.

Psychologe Smeets begrijpt wel dat vooral jongeren allerlei smoesjes gebruiken. “Als je jonger bent, heb je een veel groter ‘Umfeld’, een veel grotere omgeving, veel meer mensen met wie je omgaat en contact hebt. Daardoor word je voor veel meer verjaardagen uitgenodigd en dus moet je selecteren. Je kiest alleen de meest interessante of belangrijke. Oudere mensen hebben een kleinere kring, maar die bestaat wel grotendeels uit waardevolle mensen die zij koesteren.”

Cadeau doorverkopen

Dat betekent overigens niet automatisch dat je dan ook weet wat je voor de ander moet kopen, zelfs niet voor je eigen vriendin/vrouw. Vooral bij de oudere vrouwen is er regelmatig teleurstelling. 20 procent kreeg überhaupt geen cadeau. Andersom vergaten ze nogal eens de verjaardag van hun partner. 8 procent van de 18- tot -40-jarigen wist kennelijk even niet op welke dag hun man/vriend jarig is.

Een opvallend verschil tussen de leeftijdscategorieën wordt zichtbaar bij de reactie op cadeaus die niet in de smaak vielen. Minder dan de helft van de vrouwen tot 40 jaar (45 procent) houdt het geschenk. 43 procent geeft aan het als cadeau aan iemand anders te schenken of het om een andere reden aan een ander weg te geven. Nog eens 10 procent verkoopt het cadeau door op Marktplaats of een ander online verkoopplatform. Bij de 40- tot 75-jarigen is dat laatste 1 procent. “Deze oudere vrouwen vinden het niet respectvol. Maar bij millennials heerst heel erg de inruilcultuur”, weet Smeets. “Alles gaat flitsend en snel. Vind je iets niet leuk, dan doe je er afstand van. Het is bij deze leeftijdscategorie meer geaccepteerd dat je zoiets doet.”

Over de Huishoudbeurs

De eerste Huishoudbeurs vond plaats in 1950 in de Houtrusthallen in Den Haag. Omdat het evenement in de beginjaren meerdere keren per jaar werd georganiseerd, viert de beurs reeds dit jaar haar 75e verjaardag. De eerste editie van de Huishoudbeurs was een ‘toonkamer’ van nieuwe producten, een plek waar maatschappelijke instituties en groeperingen een podium kregen en waar nieuwe ontwikkelingen en trends zichtbaar werden. In de tussenliggende jaren is er veel veranderd. Anno 2020 is de beurs een lifestyle-evenement voor alles wat zich afspeelt in en om het huis. Jaarlijks vinden ruim 200.000 vrouwen hun weg naar de RAI voor de Huishoudbeurs. Hiermee is het de best bezochte consumentenbeurs van Nederland. De 75e editie vindt plaats van 22 februari tot en met 1 maart 2020.