elektrische fiets
Life & Living

Altijd wind mee! De beste elektrische fiets, hoe vind je die?

dinsdag, 18 april 2023
De elektrische fiets is niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Mannen en vrouwen op weg naar werk, studenten die naar school fietsen, een tochtje maken in het weekend. De elektrische fiets is echt voor iedereen. Geen wonder, want een fiets met elektrische trapondersteuning heeft veel voordelen ten opzichte van een gewone fiets, en zeker als je het vergelijkt met een brommer/scooter of een auto. Met een duwtje in de rug fiets je fluitend een heuvel op en trap je moeiteloos tegen de wind in. In de stad ben je wendbaar en vlot op de plek van bestemming en naar je werk omzeil je eenvoudig files. Een elektrische fiets is aanzienlijk minder milieu belastend dan een auto, je bent lekker buiten én je werkt aan je conditie.
 
Trapondersteuning
Om met het laatste te beginnen: het is een misverstand dat je met een elektrische fiets niet hoeft te trappen. Je moet wel degelijk de pedalen in beweging houden. De fiets geeft trapondersteuning, waardoor het eenvoudiger wordt heuvels op te fietsen of te fietsen bij stevige wind tegen. De fiets helpt je dus een handje, maar neemt niet het hele werk van je over. Je kunt zelf de mate van trapondersteuning bepalen, afhankelijk van hoe steil de heuvel is of hoe hard het waait. Een oppepper voor je fietsplezier!
 
Groen & gezond
Daarnaast is het een milieubewuste manier van vervoer. Hoewel je elektriciteit nodig hebt voor het opladen van de accu is een elektrische fiets heel zuinig in gebruik. Vooral als je zelf flink mee trapt.
Met een gewone fiets moet je harder werken en dat is beter voor je gezondheid. Klopt! Maar, op een elektrische fiets fietsen mensen meestal langer en verder, en bovendien pak je sneller de elektrische fiets, ook bij slechter weer. Daardoor ben je dus langer in beweging, waardoor je op een elektrische fiets gemiddeld net zo sportief bent als op een gewone tweewieler.
 
Hoe kies ik de fiets die bij mij past
Zo veel merken en modellen! Net als in de autowereld zijn er veel verschillende soorten waaruit je kunt kiezen. Fietsen met bepaalde kenmerken, voor specifieke doelen. Want zo veel mensen, zo veel wensen. Hoe kies je de fiets die het beste bij jou past? De eerste vraag die je stelt is: waar ga ik de fiets voor gebruiken? Wordt het een fiets waarmee je boodschappen doet, ga je er mee forensen of wil je er lekker mee op pad om de omgeving te verkennen, bijvoorbeeld tijdens vakanties? We beginnen met de ‘klassieke’ modellen. Als je daar eenmaal een keuze uit gemaakt hebt, kijk je welk type motor het beste bij jouw wensen past, om daarna de accu te kiezen.
 
City bikes. Dit zijn stadsfietsen. Met deze fiets zoef jij vlot door het stadsverkeer om boodschappen te halen of naar je werk te rijden. Geen files of zoeken naar een parkeerplekje, maar snel op de plek van bestemming aankomen.
 
Trekking bikes. Deze stevige en comfortabele fietsen zijn ideaal voor de sportievere fietsvakanties waarbij je langere afstanden wilt afleggen op de fiets. Ook kun je de fiets gebruiken voor een vakantie waarbij je alle kampeerspullen op de fiets meeneemt.
 
Mountainbike. Deze elektrische fiets is geschikt voor ritten over ruwer terrein en in de bergen. 
 
Cargo bike. Heb je vaak (veel) boodschappen nodig of vervoer je spullen? Dan zit je met een bakfiets goed. Het is ook een veilige manier om kleine kinderen van en naar school te brengen.
 
Waar zit de motor?
De locatie van de motor bepaalt voor een groot deel de rij-eigenschappen van een elektrische fiets. Je kunt kiezen uit een voorwielmotor, middenmotor en achterwielmotor.
 
Voorwielmotor
Het integreren van een voorwielmotor is voor een fietsfabrikant relatief eenvoudig. Dat scheelt in kosten, en daarmee is een elektrische fiets met een voorwielmotor meestal goedkoper dan een fiets met een midden- of achterwielmotor. In het instapsegment is dit type motor dus populair. Ook is een voorwielmotor relatief stil in vergelijking met een achterwiel- en middenmotor. Nadeel is dat een voorwielmotor minder kracht heeft dan een midden- of achterwielmotor. Als je de fiets vooral gebruikt in ons (meestal) vlakke land, is dat echter geen probleem. Daarnaast zit het gewicht vooral in het voorwiel, wat de fiets minder stabiel maakt en de ondersteuning minder natuurlijk aanvoelt.
 
Middenmotor
Een elektrische fiets met een middenmotor heeft het gewicht in het midden, en is daarmee heel stabiel. Dat is prettig als je een beetje moeite hebt met het bewaren van je evenwicht, maar ook bij op- en afstappen is het prettiger. Ga je voor een fiets met een middenmotor dan heb je de meeste keuze in merken en modellen. Daarnaast heeft een middenmotor goede sensoren die berekenen hoeveel extra ondersteuning jij nodig hebt en past de motor zich goed en snel aan als je bijvoorbeeld een heuvel op fiets. Er zit ook een minpuntje aan, een fiets met een middenmotor maakt meer geluid dan een fiets met een voor- of achterwielmotor.

Achterwielmotor
Een achterwielmotor geeft een natuurlijke ondersteuning door de trapkrachtsensor. Deze houden niet alleen rekening met de rotatie van de pedalen, maar ook met de kracht die je op de pedalen zet. Met een combinatie hiervan berekent de motor de ondersteuning die je nodig hebt. Daarnaast zijn achterwielmotoren minder onderhevig aan slijtage dan midden- en voorwielmotoren. Ze gaan dus langer mee. Ook zijn achterwielmotoren over het algemeen stiller. Nadeel is dat er niet veel merken en modellen (meer) verkrijgbaar zijn met een achterwielmotor. Daarnaast zijn ze iets minder krachtig dan een middenmotor.
 
Wat voor accu kies ik?
Het liefst wil je natuurlijk zo ver mogelijk fietsen met een accu. Over het algemeen heb je de keuze uit een accu van 300Wh, 400Wh, 500Wh en 625Wh, waarbij laatste het grootste bereik heeft (en het hoogste prijskaartje). Accu’s van 625Wh zitten vaak op sportieve elektrische fietsen voor mensen die langere afstanden afleggen met dagtochten of fietsvakanties. Fietsen met een accu van 300Wh worden vaak gebruikt voor het doen van boodschappen of korte afstanden woon-werk verkeer. De gemiddelde levensduur van een accu is vijf jaar. Accu’s met een lager vermogen gaan over het algemeen iets minder lang mee dan accu’s met een groter vermogen. Hoe ver je kunt fietsen met en accu hangt af van de mate van ondersteuning. Heb je een accu van 500Wh en rijd je alleen op vlakke stukken, dan heeft de accu een bereik van ongeveer 150 kilometer. Heb je veel ondersteuning nodig dan is de actieradius zeventig kilometer.