Veelgestelde vragen over:
Veelgestelde vragen - Parkeren bij de RAI
Waar kan ik parkeren?
In verband met de grote belangstelling raden wij aan om met het openbaar vervoer naar Huishoudbeurs 2023 te reizen. De afgelopen dagen is gebleken dat de parkeercapaciteit niet altijd voldoende is voor alle bezoekers. Hierdoor bestaat de mogelijkheid dat er in de parkeergarages van RAI Amsterdam geen plaats meer is bij aankomst, ondanks dat u van te voren een parkeerticket heeft gekocht. Besluit u alsnog met het openbaar vervoer te komen, dan kunt u het bedrag van de parkeerticket terugvragen via parking@rai.nl.
Van treinstation Amsterdam RAI is het 10 minuten lopen naar het RAI-gebouw. Of neem metro 52 (Noord/Zuidlijn) en stap direct voor de RAI uit bij halte Europaplein.
Wat is de maximale doorrijhoogte van de parkeergarages?
De maximale doorrijdhoogte in de RAI parkeergarages is 1,90 meter. Voor de P4 geldt 2,70 meter.
Welke betaalmogelijkheden zijn er bij de betaalautomaten of online?
Bij de parkeerbetaalautomaat kan er betaald wordren met contant, bankpas, Visa, Mastercard of American Express.
In de parkeerwebshop met iDEAL, Visa, Mastercard of American Express.
Beschikt de RAI over parkeerplaatsen voor mindervaliden?
Jazeker. Mensen die in het bezit zijn van een officiële Europese Gehandicaptenparkeerkaart (GPK) kunnen parkeren op speciale parkeerplekken. Deze plekken bevinden zich dicht bij de uitgang naar het complex. Mindervaliden betalen het reguliere RAI parkeertarief.
Mindervaliden kunnen op vertoon van de GPK altijd parkeren bij de RAI.
Een minder validen parkeerplek kan van tevoren niet worden gereserveerd.
Is het mogelijk om een mindervalide parkeerplek te reserveren?
Nee, het is niet mogelijk om een mindervalide parkeerplek te boeken. De RAI beschikt over een aantal mindervaliden parkeerplekken, mochten deze al bezet zijn dan zal een parkeerwachter helpen een geschikte parkeerplek te vinden.
Is er voldoende parkeergelegenheid bij RAI Amsterdam?
RAI Amsterdam beschikt over ruime parkeerfaciliteiten onder en rondom het gebouw. Echter, gezien het grote aantal bezoekers worden soms ook de parkeerterreinen aan de rand van Amsterdam ingezet. Volg hierbij de borden P-RAI. Vanaf de externe parkeerterreinen worden gratis pendelbussen ingezet naar de RAI.
Als er van tevoren een parkeerkaart is gekocht dan staat op het ticket aangegeven waar er geparkeerd kan worden, bijvoorbeeld P1/P2/P3/P4 of RAI/EXTERN. Op het ticket staat ook uitgelegd welke route er gevolgd kan worden.
Krijg ik een parkeerkaart bij het inrijden?
Bij het inrijden van de RAI parkeergarage wordt het kenteken van de auto gelezen door een camera. Een parkeerkaart wordt niet uitgegeven en is niet nodig.
Betaal voor het uitrijden bij de parkeerautomaat door het kenteken in te voeren. Bij de uitgang wordt het kenteken opnieuw gelezen waarna de slagboom automatisch opent.
Het is mogelijk om bij de parkeerautomaat een kwitantie te ontvangen, dit kan bij het betalen worden aangegeven.
Kan ik iemand afzetten bij de ingang?
Nee, er kan niet met de auto tot de ingang gereden worden. Wel kan er bij loge P7 uitgestapt worden en daarna het terrein weer verlaten. Loge P7 is in het midden van het complex. Volg P – RAI 7 om bij loge P7 te komen.
Zijn de parkeergarages beveiligd?
De parkeergarages van RAI Amsterdam zijn uitgerust met diverse camera's. Ook worden er regelmatig rondes gelopen door beveiliging.
Parkeren is op eigen risico.
Zie hiervoor de Algemene Bezoekersvoorwaarden
Waarom wordt mijn kenteken geregistreerd?
Zodra één van de toegangswegen naar de parkeergarages of -terreinen van RAI Amsterdam wordt betreden, wordt het kenteken geregistreerd in ons Parkeer Management Systeem. Ook als er een reservering gemaakt is via parkeren.rai.nl wordt het kenteken in ons systeem geregistreerd zodat het herkend wordt bij het in- en uitrijden van de garage.
Het kenteken wordt geregistreerd om de parkeertijd te berekenen. Er wordt namelijk geen parkeerticket uitgegeven bij het binnenrijden van de garage. Door de kentekenregistratie is het ook mogelijk om de geldigheid van een reservering na te gaan.
Het is ook mogelijk door kentekenregistratie de auto te lokaliseren in de garage.
Wat doet RAI Amsterdam met de kentekengegevens?
De kentekengegevens blijven 30 dagen in het Parkeer Management Systeem staan, tenzij sprake is van een reservering op kenteken in welk geval de kentekengegevens gebruikt worden voor de uitvoering en nazorg van de reservering.
De gegevens worden niet gedeeld met partijen anders dan RAI Amsterdam, tenzij wij dit moeten doen op basis van een wettelijke verplichting. Er is geen koppeling met het RDW.
Nog vragen inzake parkeren?
Neem dan contact met ons op via raiparking@rai.nl of 020 549 12 12.