Food and Drinks
26-9-2022 09:15:00

Made in heaven waarom we van chocolade houden

Een stuk chocolade is een echt verwenmoment! Die hemelse smaak ... het smelt op je tong en je kunt uit bijna oneindig veel variaties kiezen. Waarom zijn we zo gek op chocolade? Wordt ons lichaam er echt blij van of zit dat alleen tussen de oren? En waarmee kun je chocolade combineren?

Wat is chocolade?
Chocolade is al zou oud als de Azteken. Zij dronken cacaodrank, ‘xocoatl’, waar ook vanille, chilipeper en piment in zat. Door de cafeïne in de cacao hielp de drank tegen vermoeidheid. De chocolade van vandaag de dag bestaat uit onder andere cacao, suiker en melkpoeder. Vaak met een smaakje zoals zeezout, pindakaas of framboos. Cacao komt van cacaobonen, die op hun beurt aan cacaobomen groeien. De bonen moeten eerst een heel verwerkingsproces door voordat ze als een reep chocolade in de winkel liggen.

Waarom eten we graag chocolade
Mensen hebben een voorkeur voor zoet. Deze voorkeur bestaat al als we net geboren zijn. Moedermelk is zoet en op latere leeftijd wordt de smaak van zoet door onze hersenen geassocieerd met energie. Daarom hebben de meeste mensen ook een voorkeur voor melkchocolade. In pure chocolade zit veel minder suiker.

Waarom word je gelukkig van chocolade?
We worden blij van chocolade. Maar zit dat effect in ons lichaam of tussen de oren? Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het antwoord in het midden ligt. Om te beginnen is een stukje chocolade een verwenmoment. En wie wordt er niet blij van een momentje voor jezelf, een beloning die je jezelf gunt? Wellicht komt er een ook fijne herinnering naar boven, aan een ander moment toen je als kind chocolade at.

Tryptofaan en serotonine

Maar chocolade doet ook echt iets met je lichaam. Chocolade bevat tryptofaan. Dit is een eiwit dat onder meer voorkomt in melk, kaas, vlees, kip, schaal- en schelpdieren. Van dit eiwit wordt serotonine gemaakt. Serotonine zorgt er voor dat jij je goed voelt. Je krijgt een beter humeur, een tevreden gevoel en je geheugen gaat er beter van werken. Bovendien heeft het een positief effect op de beweging van de darmen. En als het donker wordt zet je lichaam serotonine om in melatonine, een stofje waar je slaperig van wordt. Chocolade is dus ook goed voor je nachtrust.

Maar in chocolade zelf zit relatief weinig tryptofaan, tenzij je heel veel chocolade eet. Echt heel veel. En dat is weer niet goed voor je lichaam. Want wij houden van chocolade, maar chocolade houdt ook van ons! Het blijft graag nog even plakken in de vorm van vet, bij voorkeur op de buik en heupen.

Fenylethylalanine

In chocolade zit ook fenylethylalanine, waarmee je hersenen de stof endorfine aanmaken. Dit komt ook vrij bij andere vette of zoete producten, waardoor je hetzelfde gevoel krijgt. Chocolade bestaat uit vetten én suikers, dus je krijgt een dubbele dosis, waardoor je sneller een goed gevoel hebt. Ten slotte zit er magnesium in chocolade, wat ontspannend werkt.

Chocoladecombinaties
Chocolade is op zichzelf natuurlijk al lekker, maar je kan de smaak nog wat versterken door de combinatie met andere voedingsmiddelen. Wil je combineren met chocolade dan maken we een onderscheid tussen puur, melk en wit. Zorg er voor dat je de ‘pure’ variant van de chocolade kiest, dus geen toegevoegde smaakjes.

Witte chocolade past goed bij zuurder fruit. Denk aan sinaasappel, limoen en grapefruit. Ook doet witte chocolade het prima met pittig fruit zoals kruisbessen en zoet fruit zoals meloen. Het smaakt ook prima in combinatie met lavendel, koffie en chai thee.

Pure chocolade past goed bij de zoete smaak van bijvoorbeeld banaan en citrusfruit. Het combineert ook goed met munt, koffie, saffraan, pecannoten, gember, zeezout en roomkaas.

Melkchocolade past, door zijn meer neutrale smaak, bij alle soorten fruit. Ook is het lekker met karamel en hazelnoten.