Home and Garden
dinsdag, 22 maart 2022

Slapeloosheid? Deze vijf apps helpen je beter slapen!

Maar liefst 20% van de Nederlanders heeft last van slaapproblemen. Dat is op zichzelf al vervelend genoeg, maar wanneer dit invloed heeft op je dagelijks leven kan het voor problemen zorgen. Heb jij ook wel eens last van slapeloze nachten en wil je hier vanaf? Er bestaan apps die je kunnen helpen om je slaap te verbeteren. De telefoon wordt vaak gezien als een oorzaak voor slaapproblemen. Echter, met de juiste apps kan de telefoon je juist helpen tot rust te komen. Wij hebben de vijf beste apps voor je geselecteerd!

Sleep Cycle
Sleep Cycle helpt om je algehele gezondheid te verbeteren door een verbeterde nachtrust. De app luistert naar je slaapgeluiden en houdt je slaapcyclus bij. Hiermee voorzien ze jou met een analyse van je slaap. Door middel van het smart alarm wordt je wakker gemaakt op het beste moment in je slaapcyclus. Zelf stel je van te voren in om welke tijd je wakker wilt worden. De app kiest dan het beste moment uit om je wakker te maken. Dat is wanneer jij in je minst diepe slaap bent. Het kan dus voorkomen dat de app je iets vroeger of iets later wakker maakt dan je hebt ingesteld. Je bent dan wel beter uitgerust en klaar om de dag te starten.

Calm
Bij Calm draait het niet zo zeer om het tracken van je slaapritme, maar om je ‘Calm’ te maken zodat je beter kunt slapen. Dit doet Calm door één van de honderden verhalen voor te lezen voor het slapen gaan. Daarnaast beschikt de Calm app over twee andere functies: problemen uit je dagelijks leven aanpakken en meditatie. Denk hierbij aan het verlichten van stres, je focus behouden en je zelfverzekerdheid vergroten door middel van kalmerende geluiden, muziek en video’s. Ook beschikt Calm over begeleide meditaties waarvan wetenschappelijk is bewezen dat ze een zorgeloze nachtrust ondersteunen. Je kunt zeven dagen genieten van de proefversie en daarna betaal je €49,99 per jaar.

BetterSleep
Deze app heeft alles om je te helpen aan een betere nachtrust. De keuze uit geluiden die je helpen in slaap te komen zijn eindeloos, zoals natuurgeluiden, watergolven, muziekinstrumenten en zogenoemde ‘white noises’. White noise is een monotone ruis, je kan het vergelijken met het motortje van bijvoorbeeld een ventilator. Het maskeert geluiden uit de omgeving, waardoor je daar minder op reageert en dus makkelijker (door)slaapt. Voor de rest zijn er avondroutines, verhalen voor het slapen gaan, slaaphypnose, mediatie, ademhalingstechnieken en geluiden/liedjes beschikbaar in de app. Deze app kost, na een zevendaagse proefperiode, €59,99 per jaar.

Twilight
Met de Twilight app wordt het scherm van je telefoon, voor het slapen gaan, steeds minder blauw gemaakt. Blauw licht, onder andere van smartphones en laptops, staat bekend als een grote verstoorder van een goede nachtrust. Dit komt doordat blauw licht zulke korte lichtstralen afgeeft, dat het de pupilreflex stimuleert, maar de productie van melatonine verlaagt. Dit is ongunstig omdat melatonine het hormoon is dat je moe maakt en ervoor zorgt dat je lekker in slaap valt. Deze app helpt de blootstelling aan blauw licht te verlagen. Op basis van het daglicht dat nog beschikbaar is, filtert de app naar mate de tijd verstrijkt het blauw licht van jouw smartphone steeds een beetje meer. Hierdoor kan jij genieten van een betere nachtrust.

Shleep
Dit is een hele handige app als je nèt iets meer wilt dan alleen rustig in slaap komen. Door te beginnen met een slaapscan kan Shleep analyseren hoe jouw slaappatroon er nu uitziet. Hierdoor kan Shleep je gepersonaliseerde oefeningen en tips geven om beter en langer te genieten van je slaap. Mocht je een keer een slechte nachtrust hebben gehad, merkt Shleep dit en zal die je gedurende de hele dag tips geven om met je slapeloosheid om te gaan. Een app die voornamelijk helpt door middel van praktisch oefeningen en laagdrempelige tips. Deze app is alleen (gratis) beschikbaar in de Play Store.