Food and Drinks
zaterdag, 9 juli 2022

Waarom het belangrijk is genoeg te drinken

Water. We kunnen niet zonder. De vochthuishouding in ons lichaam is belangrijk voor onze gezondheid. En die huishouding houd je in balans door voldoende te drinken. Dat kan je met verschillende dranken doen, maar water heeft de voorkeur. Het is gezond en het komt in ons land gewoon uit de kraan.

Waarom is water drinken belangrijk?

Vocht is belangrijk bij de opname van voedingsstoffen in de darmen. Ook heeft het lichaam vocht nodig voor het transporteren van voedingsstoffen en afvalstoffen en het regelen van de lichaamstemperatuur. Vocht halen we voornamelijk uit dat wat we drinken, en een beetje uit ons eten.

Hoeveel water moet je drinken? Volgens het Voedingscentrum heeft een volwassene gemiddeld anderhalf tot twee liter vocht nodig. Hoeveel vocht dat precies is, hangt af van verschillende factoren, waaronder je leeftijd, de hoeveelheid activiteiten op een dag en hoe warm het is. Is het heel warm, ben je heel zenuwachtig voor een presentatie of sport je veel, dan ga je zweten en verlies je meer vocht dan wanneer je met een boek op de bank zit. Als je te veel vocht verliest, merk je dat onder meer aan hoofdpijn, sufheid, minder zweten, minder plassen, een minder elastische huid en je humeur.

Wat zijn de voordelen van voldoende water drinken?

* Je fysieke prestaties verbeteren. Als je uitdroogt kunnen je spieren de afvalstoffen minder goed kwijt en kan het bloed minder goed voedingsstoffen transporteren. Je wordt dan sneller moe en zelfs sneller gedemotiveerd.
* Voorkomt kramp. Water is een natuurlijk glijmiddel voor je spieren en gewrichten. Bij uitdroging krijg je sneller last van pijn en blessures.
* Het heeft invloed op je hersenen: uitdroging heeft invloed op je humeur en je concentratievermogen. Je kan minder goed je aandacht bij iets houden en je wordt sneller humeurig. Bovendien krijg je sneller hoofdpijn als je niet voldoende drinkt. Genoeg drinken lost dat allemaal op.
* Het verbetert de stoelgang. Nee, dat mogen we natuurlijk niet onbenoemd laten. Drink je te weinig, dan is het risico op verstopping groter. Voldoende drinken voegt vloeistof toe aan de dikke darm, waardoor je makkelijker naar de wc kan.
* Goed voor je nieren. Water zorgt er voor dat je nieren de tweehonderd liter bloed die ze per dag verwerken goed aankunnen en dat de afvalstoffen naar de blaas getransporteerd kunnen worden, zodat je ze kunt uitplassen.


Wat er uit gaat, moet er ook weer in.

Je verliest vocht door zweten, via urine, ontlasting, maar ook via je ademhaling. En wat er uit gaat moet er ook weer in als jij je vochthuishouding op peil wilt houden. Je lichaam geeft dat vaak vanzelf aan: je krijgt dorst. Maar beter is het om het niet zo ver te laten komen en gedurende de dag voldoende te drinken.

Water, koffie en thee zijn goede manieren om je vocht op peil te houden. Al moet er een aantekening gemaakt worden bij koffie: de cafeïne in koffie (maar ook in bijvoorbeeld cola, en in thee, al noemen we het daar 'theïne') heeft een uitdrogend effect. Het onttrekt vocht aan je lichaam, net zoals bijvoorbeeld alcohol dat doet. Er zit een stofje in cafeïne dat je nieren aanzet harder te werken, waardoor je eerder naar de wc moet en meer vocht kwijtraakt. Water is daarom de beste dorstlesser voor je lichaam.

Water-met-een-smaakje

Thee kan je afwisselen met verschillende soorten, er is ruime keuze aan koffievarianten en je hebt wel dertig smaken ranja. Maar water is en blijft water. En dat kan na verloop van tijd best saai worden.

Hoe je dat oplost? Met een smaakje! Als je water een smaak heeft waar je ook nog mee kunt afwisselen, wordt voldoende water drinken een eitje. Je kan smaken toevoegen uit een zakje: fabrikanten hebben verschillende tabs en poeders op de markt gebracht die je toe kan voegen aan water zodat het smaak krijgt. Van subtiele munt tot het idee dat je cola drinkt. Maar je kan ook zelf een smaakje toevoegen aan water. Er zijn verschillende waterflessen verkrijgbaar die een apart compartiment hebben om bijvoorbeeld plakjes citroen, limoen en gember toe te voegen, verse blaadjes munt, schijfjes aardbei, blauwe bessen, sinaasappel of mango.


Hoe weet je zeker dat je voldoende water drinkt?

Je kan het aantal glazen water dat je drinkt bijhouden, maar dan ligt de tel kwijtraken op de loer. Een waterfles is de ideale oplossing! Als je een waterfles gebruikt weet je altijd hoeveel water je gedronken hebt en nog moet drinken. Bovendien: als je de waterfles op je bureau zet, in je tas doet of in de bekerhouder van de auto plaatst, heb je altijd een reminder voor het drinken van water.
'Weer een extra stuk plastic in huis', horen we je zeggen. Helemaal mee eens, maar bedenk dat er steeds meer flessen van duurzaam of gerecycled materiaal verkrijgbaar zijn. Dergelijke flessen kunnen goed tegen een stootje en gaan jarenlang mee. Toch liever geen extra plastic in huis? Er zijn ook goede drinkflessen van roestvrij staal en van glas, al is de laatste wat kwetsbaarder voor stoten.
Vergeet je toch te drinken? Er zijn ook speciale apps die een geluidje – meestal van een waterval – laten horen als het tijd is om water te drinken. Super handig als je de hele dag geconcentreerd aan het werk bent of van hot naar her vliegt en simpelweg niet aan water drinken denkt.


Wat gebeurt er als je te veel water drinkt?

Als je te veel water, binnen een te korte tijd drinkt, kan je lichaam dit niet aan. Dus denken 'even doordrinken, dan heb ik binnen een half uur aan mijn twee liter water voldaan en kan ik het de rest van de dag vergeten' werkt niet. Je nieren kunnen ongeveer 0,7 tot één liter water per uur aan. Als je meer drinkt wordt de zoutbalans in je lichaam verstoord. Je hersencellen kunnen dan uitzetten, omdat ze meer water opnemen dan ze gewend zijn. Het eerste symptoom daarvan is meestal hoofdpijn, omdat de cellen tegen de zenuwen drukken. Ook je bloedcellen nemen meer water op, waardoor ze de bloedvaten dicht kunnen drukken. Daardoor kan zuurstoftekort optreden en kan je het bewustzijn verliezen. Ook kan je hartritmestoornissen krijgen. Dat zijn echter worst case scenario's en zo ver komt het vaak niet. Je lichaam geeft voldoende signalen waar jij naar kan luisteren als je te veel water drinkt.


Weetje

Het lichaam van een vrouw bestaat uit ongeveer 53 procent vocht, dat van een man uit ongeveer 63 procent. Waarom een vrouw minder vocht in haar lichaam heeft? Omdat vrouwen over het algemeen meer vetweefsel hebben dan mannen, en vetweefsel bevat geen vocht.