Influencer marketing, wat is nou eigenlijk een influencer, hoe werkt het en hoe zet je dit succesvol in? Een greep uit de vragen die donderdag 23 februari 2017 aan de orde kwamen bij het eerste Huishoudbeurs Influencer Congres (HICon) in RAI Amsterdam. Het was een succesvolle eerste editie waar er een gezond spanningsveld was tussen de influencers en bedrijven, tussen serious business en influencers enkel gratis producten sturen.
Influencers zijn geen pers, het zijn geen BN’ers, maar het zijn content creators die hun eigen content maken die bij hun merk past en die ondertussen veel invloed uitoefenen op de betreffende doelgroep. Veel bedrijven sturen gratis producten om influencers content te bieden. ‘Maar van een Gucci tas kan ik mijn huur niet betalen’, aldus influencer Esmee Trouw (34.000 volgers).
Er waren ook bedrijven die de influencers wel betaalde, zoals het bedrijf TomTom. Zij lieten de influencers hun eigen gang gaan, maar waren alert op de kwaliteit en eenheid van hun communicatie, zodat de merkwaarde van het bedrijf behouden blijft.
Duidelijk werd dat de markt op het gebied van influencer marketing nog veel meer geprofessionaliseerd kan worden en dat er met de juiste inzet van influencers grote successen te behalen zijn.