Vijfenzeventig keer de Huishoudbeurs

Vijfenzeventig keer de Huishoudbeurs

 

1920
De voorloper van de Huishoudbeurs is de Damesbeurs die 100 jaar geleden voor het eerst werd georganiseerd door de Amsterdamse Dameskroniek (een weekblad voor de ontwikkelde vrouw) in de Bellevue in Amsterdam.

1950
De allereerste editie van de Huishoudbeurs vindt plaats in de Houtrusthallen in Den Haag en is de opvolger van de Damesbeurs. Deze eerste beurs trekt 50.000 bezoekers. In die tijd is het nog echt een tentoonstelling waar de huisvrouw zich kan vergapen aan de allernieuwste huishoudelijke snufjes. Daarnaast is al plek voor cabaret en is er een modeshow. De beurs sluit ‘op tijd’ zodat de vrouwen thuis nog voor het avondeten kunnen zorgen (tussen 1700 en 1800 uur).

1955
Na tweejaarlijkse edities in wisselende Nederlandse steden wordt de Huishoudbeurs vanaf 1955 jaarlijks in de Amsterdamse RAI georganiseerd. Innovaties die als spectaculair worden omschreven zijn onder andere het ei-stoompannetje, de sierritssluiting en het ‘moderne’ korset.

1956-1965
Steeds meer Nederlandse huishoudens zijn inmiddels aangesloten op het stroomnetwerk, wat de groeiende populariteit van elektrische apparaten op de beurs verklaart: de koelkast (1956), wasmachines (1957), keukenmachines (1961), aardappelschilmachines (1963) en de afwasmachine (1965) doen hun intrede.

1970
De 25e editie van de Huishoudbeurs krijgt veel media-aandacht vanwege een demonstratie van de feministische groep Dolle Mina’s. Zij zijn namelijk fel gekant tegen de promotie van schadelijke wasmiddelen. Echter, vanwege het feit dat er geen schoonmaakmiddelen worden verkocht biedt de groep later haar excuses aan.

1972
Na de roerige jaren ‘60 zijn de mensen in de jaren ‘70 een stuk huiselijker. Dat blijkt onder meer uit de groeiende aandacht op de Huishoudbeurs voor doe-het-zelf producten. Ook is er steeds meer aandacht voor vrijetijdsbesteding en hobby’s.

1982
Ondernemersfamilie Blokker (niet te verwarren met de gebroeders Blokker die achter de winkelketen zitten) verkoopt de beurs aan de RAI Amsterdam, die vanaf 1982 de Huishoudbeurs nu zelf organiseert.

1984
De Telegraaf kopt dit jaar: ‘Wie lang werkt, wil kort koken’. Op de Huishoudbeurs maakt de magnetron zijn intrede. Ook het tijdschrift Libelle staat stil bij de veranderende maatschappij en Nederlandse huishoudens vanwege hun vijftigjarig bestaan.

1985
Deze 40e editie wordt geopend door HKH Prinses Juliana. Ook wordt dit jaar de Negenmaandenbeurs (NMB) geïntroduceerd, die elk jaar gelijktijdig met de Huishoudbeurs is te bezoeken.

1990
Prinses Margriet opent de 45e beurs. Nieuw deze editie is een hangmat voor katten. Verder is er extra aandacht voor glamour (modeshows en make-upshows) en girlpower.

1995
De vijftigste editie van de Huishoudbeurs is reden voor feest. Bovendien komt er dit jaar een recordaantal bezoekers naar de beurs: meer dan vierhonderdduizend mensen komen naar de RAI.

2001
Met de eeuwwisseling worden thema’s zoals individualisering en gezondheid steeds belangrijker. Zo zijn er nu ook computers en gadgets op de beurs te vinden. RAI Amsterdam houdt dit jaar ook een onderzoek in het kader van de Huishoudbeurs over de toekomst van ons huishouden: ruim een kwart van de ondervraagden denkt dat de huisvrouw een uitstervend ras betreft. Een derde verwacht dat in 2015 iedereen hulp bij het huishouden heeft en 82% denkt dat bijna elk gezin in 2015 uit tweeverdieners bestaat.

2002
De website www.huishoudbeurs.nl wordt gelanceerd om de moderne vrouw ook buiten de beurs om te informeren.

2005
Amstel introduceert dit jaar de Amstel Ballenbar op de beurs, exclusief voor mannen (naar schatting zo’n tien procent van het totale bezoekersaantal).

2006
Voor het eerst in 10 jaar zet de Huishoudbeurs weer een bezoekersrecord neer (samen met FietsRAI en NMB): meer dan 262 duizend mensen (30.000 meer dan 2005) komen naar de RAI Amsterdam. De groei is mede te danken aan het brede aanbod en aansprekende thema’s.

2011
De grote publiekstrekker dit jaar is een 24-karaat gouden vibrator ter waarde van 10.000 euro.

2014
Introductie van de Online Huishoudbeurs en het ‘beauty fashion friends event’, gericht op jonge vrouwen.

2015
Op de 70e editie nemen huishoudelijke apparaten nog maar een klein deel van de beursvloer in. In het Huishoudbeurs museum kan worden teruggeblikt op de veranderingen in huishoudelijke apparaten. Ook is voor het eerst het Pasar Colour festival toegevoegd aan de beurs.

2019
Ideale schoonzoon en kickbokskampioen Rico Verhoeven opent de Huishoudbeurs.

Noot voor redacteuren (niet voor publicatie):
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Brand Marketing: Iris Wevers.

Deel dit artikel

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

blijf op de hoogte »

Nieuwste Video

Meer video's »