Nieuw design voor Iconisch Huishoudbeurs

maandag, 12 november 2018

De organisatie van de Huishoudbeurs van RAI Amsterdam heeft het event in een nieuw jasje gestoken met een geheel nieuwe huisstijl. De Huishoudbeurs draait om feestelijkheid, ontmoeting en het delen van passie voor onder andere food & drinks, fashion & beauty, wonen en muziek met vriendinnen en familie. Het nieuwe design inclusief nieuw logo brengt de Huishoudbeurs naar de 21ste eeuw. Modern, dynamisch, onderscheidend en future proof!

Iconisch
Jaarlijks komen ruim 225.000 vrouwen naar de Huishoudbeurs voor een gezellig dagje uit. De Huishoudbeurs bestaat sinds 1950 en is daarmee een gevestigde naam. Wie het event niet kent, associeert de Huishoudbeurs vaak met een plek waar traditionele huisvrouwen komen en waar alleen huishoudartikelen te koop zijn. Wie de beurs wel kent, weet dat het een lifestyle event is voor de vrouw van nu, die houdt van een dagje uit en geïnteresseerd is in onderwerpen als Fashion, Beauty, Health, Living, Food, Drinks, Travel etc. Deze misvatting heeft natuurlijk alles met de naam te maken. Maar als gezond en winstgevend event met een naamsbekendheid van ruim 98% verander je een naam niet. Zeker niet als de huidige bezoekers aangeven trots te zijn op de beurs!

Merkstrategie, positionering en huisstijl
Samen met strategisch ontwerpbureau Fabrique is er een nieuw fundament ontwikkeld die vorm geeft aan de visuele identiteit van de Huishoudbeurs. De samenwerking leidt o.a. tot een verfrissend logo waar gebruik wordt gemaakt van universele iconen. Iconen die zowel jong als oud aanspreekt. Het event is namelijk generatie overstijgend, voor vriendinnen, moeders en dochters! De Huishoudbeurs is als een icoon op het gebied van consumentenevents: vrouwelijk, authentiek, trots, gezellig, entertainend, informatief, verrassend en inspirerend. Fabrique koos voor een uitsproken stijl. Het logo bestaat uit twee iconen die ieder staan voor een gedeelte uit het woord Huishoudbeurs.

‘We staan altijd open voor verandering en willen als merk innovatief blijven en meegaan met de vrouw van nu. Flirten over naamsverandering behoort hier zeker bij, maar het huidige merk is ons teveel waard om dit aan te passen. Zeker als de huidige bezoeker hier trots op is. Daarnaast loop je het risico dat bezoekers en exposanten zich in een nieuwe naam niet kunnen vinden. Samen met Fabrique zijn we tot de ideale oplossing gekomen. We houden de naam maar vertalen ze door naar iconen die zonder de toevoeging van de naam Huishoudbeurs grafisch sterk zijn. Voor nu communiceren we het logo met naam, maar in de toekomst kunnen wij deze weglaten’, aldus Nicole Babay, domeinmanager vrouw.

Creative director Fabrique Menno Cruijsen: ‘De nieuwe identiteit en logo Huishoudbeurs vertaalt het woordbeeld naar een dynamische iconenset. De iconen zijn de basis van de nieuwe huisstijl die draait om feestelijkheid, ontmoeting en het delen van passie. Passie voor interieur, koken, eten & drinken met vriendinnen en familie. Het logo verbindt al deze elementen en de flexibiliteit en eenvoud in gebruik van de nieuwe stijl brengt de Huishoudbeurs naar de 21ste eeuw. Modern, dynamisch onderscheidend en futureproof!

Kleurrijk event
Niet alleen de schil van de Huishoudbeurs wordt aangepakt maar ook de indeling en het design van het event zelf. Ten opzichte van voorgaande edities zullen alle segmenten, komende editie, in een andere hal terug te vinden zijn. Deze wissel stelt de organisatie in staat om grote visuele en conceptmatige veranderingen door te voeren en verhoogt het verrassingseffect bij de bezoekers. Samen met Firma C worden de verschillende segmenten verbonden door middel van kleur en liefde voor het segment. Door gebruik te maken van verschillende kleuren, krijgen de segmenten nog sterker hun eigen identiteit, lopen ze natuurlijker in elkaar over, maar zijn de segmenten ook nog meer met elkaar verbonden. Samen vormen ze in één geheel de Huishoudbeurs!

Meer weten over het nieuwe design? Neem gerust contact met ons op!