NEMO toont collectie in het Huishoudbeurs Museum

donderdag, 12 februari 2015

Tentoonstelling over huishoudelijke apparatuur door de jaren heen

Al sinds de eerste editie in 1950 maken bezoekers van de Huishoudbeurs kennis met innovaties in huishoudelijke apparatuur. Deze innovaties hebben ons huishouden zichtbaar veranderd. Kun je je voorstellen dat een normale koelkast vroeger maar liefst 120 kilo woog? En wie kent nog de kraantjeskan uit 1965 of de verchroomde boterwarmer? Op verzoek van de jarige Huishoudbeurs heeft Science Center NEMO in het Huishoudbeurs Museum een tentoonstelling samengesteld met mooie, bijzondere apparaten en technologische innovaties van de afgelopen decennia.

Voor de oudere bezoeker een feest van herkenning, maar voor de jongere bezoeker voornamelijk een kennismaking met de geschiedenis van deze apparaten. Via feiten en historisch film- en beeldmateriaal ontdek je meer over de ontwikkeling van huishoudelijke apparaten. Wist je bijvoorbeeld dat “het buikje” de bijnaam is van de eerste Nederlandse stofzuiger? Het eerste commerciële televisietoestel in Nederland kreeg de bijnaam “Hondenhok”. Tijdens een bezoek aan het Huishoudbeurs Museum ontdek je waarom!

Over het Huishoudbeurs Museum

De tentoonstelling met ruim 50 objecten uit de omvangrijke NEMO Erfgoedcollectie is te zien in het Huishoudbeurs Museum van 21 februari tot en met 1 maart 2015 in hal 6. De beurs is dagelijks geopend van 11.00 tot 18.00 uur, op donderdag 26 en vrijdag 27 februari van 11.00 tot 22.00 uur.

Het Huishoudbeurs Museum wordt mede mogelijk gemaakt door: Huishoudbeurs, Science Center NEMO, BLACK+DECKER, Bosch and Siemens Home Appliances Group, EYE, Het Utrechts Archief, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Reclamearsenaal, Stadsarchief Amsterdam en SYM Scooters Nederland.

Over NEMO

NEMO is het grootste science center van Nederland en is voor bezoekers van alle leeftijden. NEMO laat een breed publiek op actieve wijze ervaren hoe fascinerend, leuk en nuttig wetenschap en technologie zijn. Dit doen we met een grote diversiteit aan programma’s, tentoonstellingen, activiteiten en evenementen. Zie www.e-nemo.nl.

De apparaten die te zien zijn in de tentoonstelling komen uit de NEMO Erfgoedcollectie. NEMO beheert 17.000 historische technische objecten in vier kerncollecties: verlichting, installatietechniek, energieopwekking en opslag en techniek in en rond het huis. Zie: www.e-nemo.nl

Over de Huishoudbeurs

De Huishoudbeurs is het gezelligste dagje uit van het jaar. In de afgelopen jaren wordt de Huishoudbeurs door gemiddeld een kwart miljoen vrouwen bezocht en is het echt een lifestyle event geworden. Van 21 februari tot en met 1 maart 2015 vindt de Huishoudbeurs plaats in Amsterdam RAI. Tijdens haar 70e editie lanceert de Huishoudbeurs ook het kleurrijke Azië Pasar Malam Festival. Het Azië Pasar Malam Festival in hal 7 is dagelijks tot 21.00 uur geopend, op donderdag 26 en vrijdag 27 februari tot 22.00 uur. Zondag 1 maart tot 18.00 uur.Festival Fantastique is elke dag geopend vanaf 10.00 uur: de centrale hal waar bezoekers kunnen genieten van verrassend vermaak, entertainment en optredens van diverse artiesten.

Tegelijkertijd met de Huishoudbeurs worden het Beauty Fashion Friends Event (21 en 22 februari) en de Negenmaandenbeurs (25 februari tot en met 1 maart) gehouden in Amsterdam RAI. Het Beauty Fashion Friends Event is alleen toegankelijk voor jonge vrouwen tot 25 jaar. Met een entreekaart van de Huishoudbeurs of Negenmaandenbeurs hebben bezoekers op dezelfde dag toegang tot beide evenementen.