Huishoudbeursbezoekers prefereren fysieke aankopen boven online

dinsdag, 24 januari 2017

55% geeft aan dat een fysieke aankoop meer plezier geeft dan winkelen via internet

Uit recent onderzoek onder de Huishoudbeursbezoekers blijkt dat 68% (veel) waarde hecht aan contact in een fysieke winkel. Het deskundig advies, het voelen, passen en de service zijn hier van belang. Tijdens de Huishoudbeurs die van 18 tot en met 26 februari plaatsvindt, kunnen de bezoekers weer terecht bij zo’n 350 winkels onder het dak van RAI Amsterdam.

Lekker voelen
58% koopt meer dan 10 keer per maand iets bij een fysieke winkel. Vooral eten en drinken (93%), persoonlijke verzorging (89%), kleding en sport (83%) zijn artikelen die veel gekocht worden. Het gelijk meenemen, passen, voelen, de service en vooral het deskundige advies worden als prettig ervaren. 90% van de respondenten geeft aan in de toekomst behoefte te blijven hebben aan fysieke winkels.

Prijzen vergelijken
75% koopt minimaal 1 keer per maand iets via het internet. Populair zijn vooral kleding en sportartikelen (69%). 44% koopt graag online elektronica. 75% geeft aan internet vaak te gebruiken om de prijzen te vergelijken. De voordelen van online shoppen zijn volgens de respondenten voornamelijk: gemak, goedkoper, geen wachtrijen en je hoeft de deur niet uit! Toch worden enkele nadelen genoemd: bezorgkosten, terugsturen is gedoe, extra bezorgkosten op speciale tijden, het niet voelen en passen van het product en het deskundige advies is er niet bij.

Online vs. offline
56% van de respondenten willen uitleg krijgen op de Huishoudbeurs over online shops en hoe een webshop werkt (34%). Daarnaast hanteren online shops verschillende maattabellen en is het niet duidelijk welke maat ze moeten bestellen. Deze resultaten kwamen eerder ook al naar voren uit het marketing-seminar dat vorig jaar werd gehouden op de Huishoudbeurs. Toen gingen 90 marketeers met bezoekers van de Huishoudbeurs om de tafel en verkregen inzicht op basis van gesprekken met ruim 380 huishoudbeursbezoeksters. Ook hier kwam naar voren dat bezoekers het belangrijk vinden om persoonlijk benaderd te worden. Daarnaast werd ook hier duidelijk dat de consument waarde hecht aan een luisterend oor, aansluiting op de behoefte en een respectvolle houding.

Beursmanager van de Huishoudbeurs Nicole Babay-Mengerink: ‘Juist door het verdwijnen van winkels in de winkelstraten en het toenemende aanbod van online spelers, zal de Huishoudbeurs nu en in de toekomst een cruciale rol gaan spelen. Door een tijdelijk winkelcentrum te plaatsen voor 250.000 bezoekers, komt de online retailer in contact met hun (potentiële) klant en kan de klant het online platform offline ervaren waardoor er een prachtige wisselwerking ontstaat. De perfecte combinatie tussen online en offline is hiermee geboren!’

Praktische informatie Huishoudbeurs 2017
Van 18 t/m 26 februari 2017 vindt de Huishoudbeurs plaats in RAI Amsterdam. De beurs is dagelijks geopend van 11.00 tot 18.00 uur, op donderdag 23 en vrijdag 24 februari van 11.00 tot 22.00 uur. Festival Fantastique (hal 2) en Happy & Healthy (Elicium) zijn dagelijks geopend vanaf 10.00 uur. Meer informatie: www.huishoudbeurs.nl.