Gemiddelde consument wil lekker shoppen en persoonlijke aandacht

vrijdag, 26 februari 2016

Fysiek contact blijft belangrijk voor Huishoudbeursbezoekers

De gemiddelde consument blijft persoonlijk contact belangrijk vinden. Deze conclusie kwam naar voren tijdens twee unieke marketing-seminars, die afgelopen maandag en dinsdag plaatsvonden tijdens de Huishoudbeurs in RAI Amsterdam. Ongeveer 90 marketeers gingen met bezoekers van de Huishoudbeurs om tafel en verkregen inzicht op basis van gesprekken met ruim 380 Huishoudbeursbezoekers. Naast de gesprekken hebben er ook observaties plaatsgevonden op de beursvloer.

Op maandag 22 februari zijn ruim 30 professionals, lid van Platform voor Klantgericht Ondernemen aan de slag gegaan met de vraag: Wat ervaart de consument eigenlijk als ‘goede klantbeleving’? Ze hebben ongeveer 90, voornamelijk vrouwelijke, consumenten gevraagd: ‘Hoe vind jij dat grote bedrijven met jou om moeten gaan?’. Bezoekers lieten weten het belangrijk te vinden om persoonlijk benaderd te worden.

Menselijke benadering maakt het verschil
Alle gesprekspartners maakten duidelijk waarde te hechten aan persoonlijke aandacht, een luisterend oor, aansluiting op de behoefte en een respectvolle houding. De basis moet op orde zijn, waarbij het verschil zit in de menselijke benadering. Mensen in de straat staan niet permanent te wachten op nieuwe producten, online features, en nieuwe tricks. Mensen willen persoonlijk contact. Bart van de Ven, eigenaar van TrueTalk: ‘We horen het vaker in Café Bepp, maar nu zeiden alle 90 bezoekers het. Succesvolle bedrijven handelen op het spanningsveld tussen efficiency en menselijke benadering en ontzorgen de consument. Altijd zo geweest, zal altijd zo blijven.’

Beursmanager van de Huishoudbeurs Nicole Mengerink: ‘De uitkomst van dit onderzoek onderstreept de waarde van onze beurs. Wij geloven er heilig in dat het fysieke contact blijft en dat bezoekers persoonlijke aandacht willen. Dit bevestigd de succesformule van de beurs, die dit jaar haar 71ste editie viert!’

Shoppen verandert, maar blijft belangrijk
Winkelketens vallen om, willen mensen dan niet meer shoppen? 60 shoppermarketeers, lid van ISMI, bespraken dinsdag 23 februari deze vraag rondom drie thema’s: ‘shoppen en de mobiele telefoon’, ‘shoppen en het favoriete merk’ en ‘shoppen en de favoriete winkel’. Volgens bezoekers van de Huishoudbeurs betekent shoppen gezelligheid. Deze gezelligheid mag volgens hun niet onderbroken worden door de mobiele telefoon, die wordt tijdens het shoppen puur functioneel gebruikt. Verder maakten de bezoekers duidelijk een steeds mindere merkvoorkeur te hebben. Bezoekers hebben de voorkeur voor fysieke winkels uitgesproken en vinden het jammer dat veel grote ketens in zwaar weer verkeren.

Over Café Bepp
In Café Bepp gaan bedrijven letterlijk beppen met de bezoekers van de Huishoudbeurs. Consumenten kunnen in dit café hun klantervaringen en wensen delen. Marketeers kunnen tijdens deze ontmoeting met de consument al hun vragen stellen en testen. Café Bepp is een initiatief van RAI Amsterdam en TrueTalk, bureau voor inzicht gedreven marketing. Kijk voor meer informatie op: www.cafebepp.com.

Praktische informatie Huishoudbeurs 2016
Van 20 t/m 28 februari 2016 vindt de Huishoudbeurs plaats in RAI Amsterdam. Hoofdsponsors van de beurs zijn Miss Etam en Leaseplan. De beurs is dagelijks geopend van 11.00 tot 18.00 uur, op donderdag 25 en vrijdag 26 februari van 11.00 tot 22.00 uur. Festival Fantastique (hal 2) en Happy & Healthy (Elicium) zijn dagelijks geopend vanaf 10.00 uur. Meer informatie: www.huishoudbeurs.nl.