Life and Living
maandag, 10 januari 2022

In 3 stappen een geordende thuiswerkplek

Voor veel mensen is het vandaag tijd om - na de kerstvakantie - weer aan het werk te gaan. Sinds thuiswerken het nieuwe normaal is geworden is deze jaarlijkse feestdag misschien nog wel relevanter dan ooit: het is vandaag namelijk internationale ‘Ruim-je-bureau-op-dag’, de dag om even de tijd te nemen op je bureau weer schoon en georganiseerd te krijgen. Zo kun je het jaar fris en opgeruimd beginnen! Wij zetten een aantal tips op een rijtje zodat jij je thuiswerkplek binnen no time op orde hebt.

Ingedroogde koffievlekken, lege kopjes en rondslingerende papieren. Bij het thuiswerken kan je bureau al snel een rommeltje worden. Dit alles kan voor veel onrust zorgen, iets wat je natuurlijk niet wilt hebben bij je thuiswerkplek. Kijk daarom eens goed rond wat er allemaal in de werkkamer ligt en waar de ruimte voor wordt gebruikt.

Begin met opruimen

De eerste stap is om de ruimte op te ruimen. Vraag jezelf hierbij constant de volgende drie vragen: ‘wil ik dit houden?’, ‘kan ik het weggooien?’ en ‘kan ik het weggeven over verkopen’. Op deze manier kun je bij elk item bepalen of dit wel of niet thuis hoort in je werkplek en kun je het meteen een nieuwe bestemming geven. Tip: deel de ruimte op in secties. Het kan best overweldigend zijn om zoveel spullen op te moeten ruimen, begin daarom bijvoorbeeld eerst met de boekenkast en ga, zodra je dit af hebt, door met een volgend onderdeel. Op deze manier zorg je voor overzicht en structuur.

Schoonmaken

Nu je het blad van je bureau weer kunt zien is het tijd om schoon te maken. Haal een stofzuiger door de kamer en verwijder met een doekje al het stof dat je ziet zitten. Zodra alles stofvrij is kun je met een nat microvezeldoekje alle oppervlakken schoonmaken. Krijg je die koffievlek echt niet uit je bureaublad? Gebruik dan wat zeep.

Maak ook meteen je toetsenbord schoon. Want een toetsenbord vol kruimels en etensresten van de lunch van gister moet je niet willen. Houd het toetsenbord onderste boven een wasbak of prullenbak en schud hem voorzichtig heen en weer. Werk je op een laptop? Zorg er dan altijd voor dat deze volledig uitstaat voor je gaat schudden. Gebruik vervolgens een microvezeldoekje om de toetsen zelf schoon te maken. En vergeet niet om meteen even een doekje over je muis en beeldscherm heen te halen. Wedden dat al je apparatuur er meteen een stuk frisser uit ziet!

Je werkplek netjes houden

Nu alles weer opgeruimd en netjes is, wil je het natuurlijk graag zo houden. Wij geven een aantal tips om je hierbij de helpen!

Kijk bij de spullen kritisch of het wel of niet op het bureau moet liggen en probeer alleen spullen op je bureau te leggen die je vaak gebruikt. Zo hoef je dus niet een heel pennenbakje op je bureau te hebben. Één werkende pen is voldoende en de rest kun je opbergen in een bureaulade.

Geef de spullen ook een vaste plaats. Op deze manier zal je een nietmachine na gebruik weer sneller opbergen op zijn vaste plek en blijft deze dus niet op je bureau slingeren.

Daarnaast is het goed om te investeren in goede mappen. Maak hierbij onderscheid tussen werk en privé zaken. Zorg ervoor dat de mappen gelabeld zijn zodat je direct weet welke map je nodig hebt. Zo heb je nooit meer last van rondslingerende papieren! Ook kun je je post-its vervangen voor een notitieboekje. Op deze manier kun je je aantekenen gemakkelijk meenemen en heb je ze allemaal overzichtelijk gebundeld.

Probeer als laatste niet te lunchen achter je laptop op pc. Het is goed voor je om even een pauze te nemen van je werk en weg te gaan uit je werkruimte. Ga daarom lunchen aan de eetkamertafel of maken buiten een lekkere wandeling. Plan elke dag aan het eind van de dag wat tijd in om je bureau op te ruimen en schoon te maken. Zo kan je de dag erna weer fris beginnen!

Ook leuk om te lezen

- Alles wat je moet weten over de luchtkwaliteit in je huis
- Een gezonde leefstijl in 5 stappen