Home & Garden

Binnenkijken bij de influencer

zondag, 3 februari 2019

“The hottest kid in town” is nu wel de interieurinfluencer op Instagram. Waarom is dit toch zo populair? Laat ik een poging wagen om dit uit te leggen.

Onderstaande artikel is geschreven door Michiel de Zeeuw

Toen er nog geen internet was, hadden we tv programma’s, woonbladen, winkels en showrooms. Voor inspiratie ging je dus eerst een blad lezen of je stapte de auto in op weg naar de woonboulevard. Het aanbod van de winkelstraat was hetgeen je koos en zo ontstonden de meeste interieurs. Binnenkijken deed je bij de buren tijdens het rondje met de hond en en daarmee hield het wel een beetje op.

Binnenkijken

Tegenwoordig is “binnenkijken” de normaalste zaak van de wereld. En wat een verschil met het hedendaagse aanbod aan inspiratie dat zonder kosten of moeite via onze mobiel en laptop vandaag de dag aan ons wordt gepresenteerd. Toen programma’s als TV makelaar de “open huizen dag” presenteerde, stonden er soms 50 mensen tegelijk in een huis omdat je zonder afspraak mocht rondkijken. Door de komst van Funda kon het vanuit je luie stoel en nam de populariteit van deze “live” versie weer wat af. Nog steeds is Funda een van de best bezochte huizensites en niet omdat er zoveel huizen te koop staan. We vinden het blijkbaar heerlijk om te zien hoe een ander zijn meubels en kleuren kiest en wanneer het niet mogelijk is bij alle huizen uit de buurt achter de heg te kunnen kijken dan lukt opeens wel wanneer het in de verkoop komt.

social media

Op social media is dat anders. Aan de ene kant zijn er de gepolijste interieurs die onberispelijk een ideaalbeeld laten zien van opgeruimde interieurs waar goed over nagedacht is met aan de andere kant een nieuwe versie van binnenkijken en wel bij de influencers. Onbekende personen die trots zijn op hun interieur en creatieve oplossingen weten te verzinnen. Privacy moet niet langer een belemmering vormen ten aanzien van de trots die de influencer ervaart bij het tonen van zijn of haar huis. Omdat deze personen soms wel meer dan 800 posts hebben gemaakt van hun huis was ik razend nieuwsgierig hoe je de motivatie en moed erin houdt steeds je huis op een nieuwe manier te fotograferen en dus ten toon te stellen aan soms wel 200.000 volgers.

Leuke accounts

Wat voor interieurs hebben zo’n krachtige samenstelling dat je er steeds mee kan blijven variëren? Daarom draaien we nu een serie voor RTL online waarin we de persoon achter deze waanzinnige interieurs bezoeken. Het zijn bijzondere en eigenzinnige mensen die een nieuwe kijk op het oh zo geliefde “binnenkijken” laten zien. De volgende accounts wil je daarom zeker niet missen:

Leuke accounts om te volgen op Instagram:

- Theobert Pot

- Jeline Detmar

- Finntage

- Marieke Rusticus Styling

Gratis interieuradvies

Deze nieuwe vorm van inspireren brengt ook vaak met zich mee dat de influencer de tijd neemt je uit te leggen wat er op de foto te zien is en waar je het kan kopen. Stiekem dus een beetje gratis interieuradvies erbij. Vind jij het leuk om van mij of collega stylistes interieuradvies te krijgen? Komend weekend ben ik aanwezig op de Huishoudbeurs en kun je bij mij terecht voor gratis interieuradvies!

Volg Michiel ook op Instagram.

Anderen lezen ook:

- Je huis is een nieuw jasje, advies op de Huishoudbeurs

- 5 verschillende woonstijlen, welke past bij jou?